Musik und kulturelle Mobilität im 20. Jahrhundert. Ernst Krenek, Arnold Schönberg und ihre Zeitgenoss:innen (II)
Symposium
TagungProgramm
Vorträge:9.00 – 10.30 Uhr, (Chair: Nils Grosch)
Belén Vega-Pichaco und Germán Gan-Quesada (Logroño und Barcelona, Spanien)
'Ernst Krenek and his Music in 'Enigmatic' Francoist Spain'
Fusako Hamao (USA)
'From Literature to Concert Hall: Listening to Schönberg in Early Postwar Japan'
Kristin Van den Buys (Brüssel, Belgien)
'Schoenberg and Brussels in the interwar period (1919-1940)'
***
11.00 – 12.30 Uhr, (Chair: Friedemann Pestel)
Frank Heidlberger (Texas, USA)
''I don’t know where I belong' – Serialism and Cultural Mobility in Krenek’s work of the 1950s'
Jeff Nichols (New York, USA)
'Total Serialism Meets American Pragmatism in the Music of Milton Babbitt'
Anton Vishio (Toronto, Canada)
'Krenek’s Sestina as a Narrative of Mobilities'
***
14.30 – 16.00 Uhr, (Chair: Sara Beimdieke)
Till Jonas Umbach (Krems, Österreich)
''I wish my train were homeward bound …'. Das Eisenbahnmotiv in Ernst Kreneks Ballad of the Railroads'
Johann Larson Lindal (Linköping, Schweden)
'Between Movement and Stability in Interwar Contemporary Music: The Mobility of Ernst Krenek’s Early Berlin Compositions'
Florian Giering und Tommaso Graiff (Leipzig, Deutschland)
'Von 'Das Nationale und die Kunst' zum 'transplanted composer' und zurück zur 'Lust aufs Unmögliche': Mobilitätsparadigmen im essayistischen Werk Ernst Kreneks'
***
16.30 – 18.00 Uhr, (Chair: Eike Feß)
Philip Stoecker (New York, USA)
“'You’ve made a discovery here': Ernst Krenek’s influence on George Perle'
Ricardo Athaide Mitidieri (São Paulo, Brasilien)
'H. J. Koellreutter and the twelve-tone composition in Brazilian context: 1937-1952'
Sebastiano Gubian (Berlin, Deutschland)
'René Leibowitz und das Exil der Zwölftonkomponisten: Skizzen und Entwürfe der Fantasie Symphonique op. 39'
Arnold Schönberg Center
Schwarzenbergplatz 6
1030 Wien
Austria